112Twente.nl gebruikt cookies om content te personaliseren, om advertenties te tonen en om ons websiteverkeer te analyseren. Informatie over uw gebruik van deze website kan mogelijk gedeeld worden met derde partijen.
Meer informatie
OK
Artikelen
home
Voorpagina
P2000
inbox
Archief
Zoeken
Contact
Overig
Download de app
Twitter
Facebook
Advertenties helpen ons de rekeningen te betalen. sentiment_dissatisfied
Ondersteun ons door uw adblocker op deze website uit te schakelen.
Advertentie
U heeft al artikelen gratis gelezen
Bevalt u onze journalistiek? Lees ook dit artikel en al het andere dat we hebben geschreven zonder restricties met premium.
star
Nu abonneren
Deze website ondersteunt geen Ad Blocker
Bevalt u onze journalistiek? We kunnen het niet blijven maken zonder advertenties. Schakel uw Ad Blocker software uit om door te gaan.

Alerte dame (89) voorkomt dat ze slachtoffer wordt van phishing

Haar eigen pas bleek buiten werking

Donderdag 25 maart 2021 | 18:20 CET
2 min.

Alerte dame (89) voorkomt dat ze slachtoffer wordt van phishing

Donderdag 25 maart 2021 | 18:20 CET


Borne - Een 83-jarige vrouw uit Borne wist door haar eigen alertheid te voorkomen dat zij slachtoffer werd van een veelvoorkomende babbeltruc waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van een bank. Na het lezen van meerdere berichten in de media over deze vorm van criminaliteit ging er bij het beoogde slachtoffer direct een lampje branden toen zij werd gebeld door haar bank.


De alerte dame kreeg donderdag 18 maart een berichtje op haar telefoon dat afkomstig was van de bank. Daarin stond dat haar bankpas was verouderd en ook werd een link meegestuurd waarmee ze een nieuwe pas kon aanvragen. Toen mevrouw op de link klikte begon er iets te dagen. Doordat er de afgelopen maanden meermalen via diverse media wordt gewaarschuwd voor oplichters die zich voordoen als bankmedewerkers, besloot ze niet verder in te loggen op de site maar naar de bank te gaan.

Advertenties helpen ons de rekeningen te betalen. sentiment_dissatisfied
Ondersteun ons door uw adblocker op deze website uit te schakelen.
Advertentie
Na contact met de bank bleek dat haar eigen bankpas buiten werking was en dat er een nieuwe pas was aangevraagd – echter was dit niet gebeurd door mevrouw zelf. De nieuw aangevraagde pas zou vermoedelijk 20 maart met de post worden bezorgd en werd direct geblokkeerd. Dat criminelen de bankpas hadden aangevraagd en van plan waren deze te onderscheppen, bleek zondagochtend 21 maart.

De brievenbus van mevrouw was afgeplakt en er hing een briefje op met het verzoek aan de postbode om de post onder de deurmat te leggen. Mogelijk is de nieuwe bankpas inderdaad onder de deurmat gelegd en daar weggehaald door oplichters, want het slachtoffer heeft de bankpas niet ontvangen. Doordat hij al geblokkeerd was, konden de criminelen geen schade aanrichten op de rekening van mevrouw.
Bron: Politie Oost-Nederland
bubble_chart

Meer lezen over

Advertentie
Advertenties helpen ons de rekeningen te betalen. sentiment_dissatisfied
Ondersteun ons door uw adblocker op deze website uit te schakelen.
Advertentie
112Twente.nl
112Twente.nl
Probeer de officiƫle app.
close
Wilt u meldingen ontvangen voor het laatste nieuws?
Notificaties aanzetten
Geen spam. Alleen nieuws.
Wekelijkse nieuwsbrief
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief. Elke zaterdag het laatste nieuws in uw e-mail inbox.
done
Abonneren
close
Nee, bedankt!
Bedankt voor uw aanmelding
close
Sluiten